Adinas mjukkakor

Kommentera
 
Jag som kommer från Västkusten är uppvuxen med Hönökakor. När jag var liten måste de ha haft leverans flera till affärerna flera gånger om dagen för de var alltid alldeles nybakade, inte alls som det är idag när brödet är flera dygn gammalt. När jag var uppe i Boden första gången blev jag introducerad i den norrländska varianten mjukkaka. De gånger som jag har varit med och bakat norröver har vi alltid varit flera generationer som har bakat tillsammans. Finns det något bättre?
Min mamma och jag har provat att baka i pizzaugnen i trädgården och det var nästa lite Ernst känsla. Blå himmel, solen sken, lavendel doftade och en härlig utsikt över Östersjön med alla båtar som passerade. Det här receptet tillägnar jag min mans mormor och jag hoppas att mina döttrar kommer att föra det vidare.

1 liter mjölk
220 gram margarin
2,5 dl sirap
50 gram jäst
650 gram rågsikt
1 tsk hjorthornsalt
675 gram vetemjöl
ev brödkrydda

Smält margarinet och häll i mjölken. Värm till max 37 grader.
Häll vätskan över den smulade jästen.
Lägg i sirap och ev kryddor.
Rör ner mjöl, rågsikt och hjorthornsalt och knåda degen så att den blir smidig.
Jäs degen i ca 40 minuter under bakduk.
Utbaket sker i vetemjöl. Kavla ut kakor som är ca 0,4 cm tjocka som sedan kruskavlas. Låt alla kakor jäsa i ca 1-1,5 timmar under bakduk.

Grädda kakorna i ugnen i ca 275 grader (eller som svärmor säger en het ugn). Ha en plåt i ugnen hela tiden som du sätter kakan på alt om du har en baksten. Placera plåten ganska högt upp. Det tar bara 3-4 minuter innan kakan är klar.

Borsta bort överflödigt mjöl med en torr brödpensel eller dyl. Låt kakorna svalna under en bakduk.